India:
Boeddha; Brahma; Ganesh; kaart van India; Manoe; Omkar (symbool); Siddhartha; Shiva; Vishnu
Perzië:
Ahura Mazdao; kaart van Perzië;
Mesopotamië :
kaart van Tweestromenland; Babylon; Marduk (en Tiamat); ziggurat
Egypte:
kaart van de Nijl; farao; Geb en Nut; hiëroglyfen; Isis en Osiris; piramiden;
Griekenland:
Acropolis; Alexander de Grote (en Bucephalus); amfora; kaart van Griekenland; Mycene; oorlogsboot; paard van Troje; Spartaan; tempel
VRIJESCHOOL in beeld: 5e klas: alle beelden
VRIJESCHOOL – pedagogisch-didactische achtergronden:
5e klas geschiedenis: alle artikelen
VRIJESCHOOL – pedagogisch-didactische achtergronden
5e klas: alle artikelen
Pingback: VRIJESCHOOL in beeld: WAT VIND JE OP DEZE BLOG | VRIJESCHOOL
Pingback: Home | VRIJESCHOOL
Pingback: VRIJESCHOOL in beeld: 5e klas geschiedenis India | VRIJESCHOOL
Pingback: VRIJESCHOOL – 5e klas – Geschiedenis – alle artikelen | VRIJESCHOOL
Pingback: VRIJESCHOOL – klas 5 geschiedenis – (1) | VRIJESCHOOL
Pingback: VRIJESCHOOL in beeld: 5e klas geschiedenis – Griekenland | VRIJESCHOOL
Pingback: VRIJESCHOOL -in beeld: 5e klas – alle beelden | VRIJESCHOOL
Beste Pieter, ik mis in jouw overzicht van het behandelen van de oude culturen in klas 5 de cultuur van “Atlantis”. Ergens anders (niet bij jou) heb ik gelezen dat “Atlantis” eigenlijk niet zou thuis zou horen in klas 5. Wat is jouw mening? Groet, Jan Vermeulen vs Zwolle
Beste Jan,
Dat je de ‘cultuur van Atlantis’ in het overzicht mist, klopt. Als je ergens anders dan bij mij hebt gelezen dat ‘Atlantis’ eigenlijk niet thuis hoort in de 5e klas, ben ik zeer benieuwd naar waar je dat hebt gelezen.
Op mijn blog vrijeschoolpedagogie.com vind je het artikel waarin ik inga op ‘Atlantis in klas 5’ en waarin ik ook tot de conclusie kom, dat ‘Atlantis’ GEEN te behandelen onderdeel is van de geschiedenis in klas 5 van een vrijeschool, zoals de culturen die door Steiner wèl duidelijk zijn genoemd.
‘Atlantis’ neemt hij niet op in zijn leerplanaanwijzingen en dat heeft volgens mij te maken met het feit dat hij naar ‘echte’ geschiedenis wil: d.w.z. verifieerbaar door de bronnen en dat zijn eigen Atlantismededelingen geen bron zijn voor de lessen, i.v.m. zijn duidelijke opvattingen over ‘antroposofisch onderwijs’
Zie mijn commentaar op de Atlantispassages in het geschiedeniswerk van Paul Veltman
Groet,
Pieter W
Pingback: VRIJESCHOOL – 5e klas – geschiedenis (2-1/1) | VRIJESCHOOL
Pingback: VRIJESCHOOL – 5e klas – geschiedenis (8) | VRIJESCHOOL
Pingback: VRIJESCHOOL – Kunstgeschiedenis 11e klas | VRIJESCHOOL
Pingback: VRIJESCHOOL – Het 12-jarige kind | VRIJESCHOOL